Barbara Dos Santos

Barbara Dos Santos

Ik heb me opgegeven voor dit panel omdat…
Ik heb in de afgelopen periode een cursus over “het creatieve proces” gevolgd. In deze cursus leerde ik hoe ik mijn breincellen beter kon gebruiken om mijn creatieve proces te stimuleren.


Wat denk je uiteindelijk te bereiken?
Na deze cursus ben ik alleen nog meer nieuwsgierig geworden over hoe je jezelf creatief kan stimuleren. Dat is hoe ik bij Marianne Snoek en haar prachtige boek terecht ben gekomen.

Naast mijn liefde voor de docentschap en verschillende soorten kunsten heb ik ook een passie voor het tekenen en schilderen. Deze passie zou ik graag meer willen ontwikkelen. Daarom heb ik mijzelf aangemeld voor het panel Tekenen (met het rechterbrein) kun je leren. Wat ik uiteindelijk wil bereiken met de hulp van deze panel is om mijn waarneming in werkelijkheid te kunnen nabootsen in mijn tekeningen.

Mijn droom is om uiteindelijk zo goed mogelijk te kunnen tekenen met mijn rechterbrein cellen, zodat ik later mijn kennis met mijn leerlingen kan delen.

Meer over mij!

Mijn naam is Barbara en ik studeer Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Breitner Academie in Amsterdam. Als ik mijzelf in drie kernwoorden zou omschrijven zou ik zeggen dat ik leergierig, creatief en gemotiveerd ben.

In mijn werk als kunstenaar probeer ik de natuur als inspiratie te gebruiken. De wereld is zo mooi, mijn waarnemingen probeer ik zoveel mogelijk in mijn kunst na te bootsen.

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 1

“Bij het ontvangst van het boek kon ik niet wachten om te starten met de oefeningen. De inleiding over het boek vond ik best lang maar dat schept wel een duidelijke beeld van het boek. Het hoofdstuk is duidelijk opgebouwd en overzichtelijk. De QR code werkt goed en is handig  om alles online te vinden.”

TEKENINGEN HOOFDSTUK 1

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 2

“Wat mij tijdens dit hoofdstuk is bij gebleven hoe diep je eigenlijk kan waarnemen. De details die je gaat zien wanneer je iets echt observeert . De structuur en textuur van het object.

Ik voelde me heel ontspannen tijden het blindelings contourtekenen. Ik vond het lastig om dezelfde tempo te houden van mijn ogen. Deze was te nieuwsgierig naar alle detail en wou sneller gaan dan mijn hand. Op zulke gegeven moment moest ik mijn concentratie herpakken om weer in dezelfde tempo ogen en hand te gaan werken. “

TEKENINGEN HOOFDSTUK 2

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 3

“Ik vind altijd interessant om nieuwe technieken te leren kennen. Wat ik moeilijk vond was om tegelijkertijd met mijn hand en ogen te gaan in de juiste tempo. “

TEKENINGEN HOOFDSTUK 3

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 4

Bekijk mijn video terug!

TEKENINGEN HOOFDSTUK 4

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 5

Op mijn opleiding hebben verschillende docenten en leerlingen belangstelling in je boek getoond. Sommige gingen
het boek meteen bestellen. Ik ben zeer tevreden over alle oefeningen.

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 6

Ik vond het heel lastig om de negatieve ruimten te zien. Tegelijkertijd vond ik het ook meditatief om er op deze manier naar te kijken. Het is fijn om in de instructievideo een voorbeeld te zien.”

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 7

“Je bent met een vorm bezig en die is veel makkelijker te tekenen dan de fietser zelf. Soms lukte het mij om zo te tekenen en dan vind ik het opeens heel simpel. Maar, mijn linkerbrein wou vaak actief deelnemen!

Ik vond het heel fijn om de instructie video te bekijken en te horen en zien hoe Marianne het voordoet. ”

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 8

“Nu ik beide deelvaardigheden bij elkaar gebruik, zie ik verschil hoe ik nu waarneem.

Door de opbouw van de lessen ben ik in staat de stoel vanuit de negatieve ruimten te tekenen. Ik vond het super spannend. Door de negatieve ruimten van een voorwerp te tekenen, ben ik ruimtelijker gaan kijken naar objecten en de randen gaan zien.

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 9 en 10

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 12

“Het belangrijkste wat ik in dit hoofdstuk heb geleerd is om de perspectief van mijn tekening goed te tekenen.

Het lukte mij tijdens de oefening om te blijven denken in randen, ruimtes en verhoudingen.

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 13, 14 en 15

“Nu ik dit portret en profil op deze manier (zonder taal) heb getekend, ben ik er achter gekomen, dat het veel gemakkelijker gaat om een gezicht te tekenen.

Ik heb vanuit de negatieve ruimten gekeken en dat ging super.”

AAN DE SLAG MET HOOFDSTUK 17

“Als ik het tot mij door laat dringen dat het licht en donker de vorm schept dan een duidelijk over view van het beeld. Alles wordt makkelijker om na te bootsen.”