• 0Winkelwagen
Leer tekenen
  • HOME
  • WORKSHOPS
    • LEER TEKENEN
      • INSCHRIJVEN
      • FOTOALBUMS
      • OOK JIJ KUNT LEREN TEKENEN
      • REACTIES CURSISTEN
    • PROEFLES LEER TEKENEN
    • ONLINE COACHING GESPREK
    • WEBINARS
    • ONTMOETINGSDAG
    • PREMIUMKAART
  • OVER
    • RECHTER HERSENHELFT
    • DOCENT
    • VISIE
  • LEES
  • REVIEW
    • OVERZICHT PANELLEDEN
  • PRODUCTEN
    • HET BOEK
    • HET WERKBOEK
    • DUO PAKKET
    • LESPAKKET
    • ZOEKERPLUS PAKKET
    • BOEK + ZOEKERPLUS PAKKET
    • BOEK + WERKBOEK + ZOEKERPLUS PAKKET
    • SET ANSICHTKAARTEN
  • CONTACT
  • BESTEL HET BOEK>>
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Instagram

In de rechterkant van de hersenen ligt het waarnemingsvermogen dat noodzakelijk is om te tekenen. Mensen die denken niet te kunnen tekenen, tekenen met het ‘verkeerde’ deel van hun hersenen.  Betty Edwards, een Amerikaanse kunstenaar, ontdekte na jarenlang onderzoek dat het de vermogens van de rechterkant van de hersenen zijn die het mogelijke maakt voor mensen om goed naar de waarneming te kunnen tekenen.

Betty Edwards

Lees meer over haar zoektocht

Rechter hersenhelft

Niet alleen kwam ze tot deze opzienbarende en verreikende conclusie: daarna ontwierp ze een tekenmethode die het voor iedereen mogelijke maakt om goed naar de waarneming te kunnen tekenen.

Het is een uitermate succesvolle tekenmethode waarbij je stap voor stap leert hoe je de linker ervan kunt weerhouden zich met jouw tekenen te bemoeien. De rechterkant krijgt het nu voor het zeggen en het is deze kant van de hersenen die kan tekenen. Als je weet hoe je moet overschakelen naar de zienswijze van de rechterkant van de hersenen kun je alles tekenen wat je ziet.

Rechterhersenhelft

Lees meer over de functie en tekenen

Betty Edwards

Omdat ze als kind heel goed kon tekenen, viel Betty Edwards op jonge leeftijd al heel veel bewondering ten deel. Zelf vond ze het heel gewoon. Ze herinnerde zich uit haar jeugd, dat ze alleen maar ‘even anders moest kijken’ en dan kon ze tekenen wat ze zag.

Als jong volwassene gaat ze lesgeven aan een universiteit en het is haar taak om de studenten in het eerste jaar van een kunstopleiding te leren tekenen. Omdat ze het zelf zo gemakkelijk kon, dacht ze heel naïef dat dit niet moeilijk zou zijn.

Wat niet zo blijkt te zijn. Van een hele klas studenten leren er maar enkelen tekenen en de rest snapt gewoon niet hoe je dat moet doen.
Ze beschrijft in haar boek Drawing on the Right Side of the Brain hoe ze bij een studente staat en zegt: ‘Je ziet toch dat de appel voor de vaas staat! Waarom teken je deze dan ernaast?’

Waarop de studente wanhopig antwoordt: ‘Ja, ik zie het wel, maar ik weet niet hoe ik het moet tekenen.’

In haar frustratie en eigen wanhoop besluit Betty Edwards op zoekt te gaan naar het antwoord op haar vraag:

Hoe komt het dat ik zo makkelijk kan tekenen en waarom kan ik dit niet aan anderen leren?

Het is een zoektocht, een queeste die ruim tien jaar zal duren. Ze begint met zichzelf en haar studenten te observeren en er vallen haar een paar dingen op:

1. Ze kan niet praten en tekenen tegelijk

Als ze tijdens de les aan het tekenen is, murmelt ze maar wat en als ze aan het uitleggen/praten is, heeft ze moeite met het tekenen.

2. Als haar leerlingen leren tekenen, is dit een plotselinge overgang

En niet een geleidelijk proces van elke week vooruitgang, maar het is alsof ze plots iets hebben begrepen en het daarna kunnen.
Omdat Edwards op zoek is naar antwoorden bevraagt ze deze studenten:

Hoe komt het dat je het tekenen nu wel kunt en daarvoor niet?

Het antwoord dat ze geven is even mysterieus als onbegrijpelijk. Ze zeggen:

Dat komt omdat ik nu anders kijk.

Als Edwards doorvraagt wat dit ‘anders kijken’ nu betekent, kunnen ze daar niet veel over zeggen.

3. Dan komt er een moment in haar zoeken waarop de vragen nog prangender worden

Op een gegeven moment is een klas zo aan het worstelen met hun tekeningen, dat Edwards de les stillegt en ze hen een tekening geeft met de opdracht deze omgekeerd na te tekenen. Wat blijkt nu? Al degenen die zoveel moeite bleken te hebben met tekenen, leveren nu bijna professionele tekeningen in. De hele klas is onder de indruk en stomverbaasd.

Hoe kan dit nu? Hoe kan het dat je het nu wel kan (met de omgekeerde tekening) en waarom kun je het niet als de tekening rechtop is? Elke keer beantwoorden de studenten haar vraag met:

Dat komt omdat we niet weten wat we aan het tekenen zijn!

Nu wordt het echt spannend. Want waarom kun je niet tekenen als je weet wat je aan het tekenen bent en waarom kun je wel tekenen als je het niet weet?

Ook jij kunt leren tekenen

Nieuwsgierig, doe de gratis oefening.

4. Het is een vraag die zich blijft aandienen zonder dat Edwards er meteen antwoord op heeft

Het antwoord komt uit een heel andere hoek: uit de neuropsychologie. Het is rond 1950 wanneer de neuropsycholoog Roger Sperry met zijn team onderzoek doet bij zogenaamde ‘split-brain’ patiënten. Dit zijn patiënten die lijden aan hevige epileptische aanvallen. Deze zijn zo ernstig, dat het hun gezond functioneren als mens ernstig bedreigt.

Om dit tegen te gaan, opereert Sperry en zijn team deze mensen en snijdt daarbij in hun hersenen de hersenbalk (corpus callosum) door met de bedoeling dat daarmee de insulten in de linker-en rechterkant van de hersenen zich niet meer kunnen verspreiden. De hersenbalk – een dikke zenuwstreng – heeft als functie de linker – en de rechterkant van de hersenen met elkaar te laten communiceren. Door dit corpus callosum door te snijden is er geen verbinding meer tussen de beide hersenhelften en kunnen de insulten niet van links naar rechts gaan en visa versa.

You Are Two video

5. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid dat deze operaties kunnen worden uitgevoerd

Tot die tijd hadden artsen conclusies over de functie van de linker- en rechterkant van de hersenen getrokken door observatie. Hierdoor wisten ze, dat in de linkerkant van de hersenen de taal zat en omdat men taal met bewustzijn verbond, noemde men de linkerkant van de hersenen de major kant. Van de rechterkant wist men niet zoveel. Men dacht dat deze ergens in dienst zou staan van de linkerkant van de hersenen en noemde deze minor.

6. Omdat bij de ‘split-brain’ patiënten er door de operatie geen verbinding meer was tussen de linker – en rechterkant van de hersenen, kon men deze mensen gaan testen op ‘wat doet elke hersenhelft?’

De resultaten van dit onderzoek waren zo  verreikend en hadden zo’n grote invloed op het denken van mensen (over de functies van de beide hersenhelften) dat Sperry en zijn team hiervoor in 1981 de Nobelprijs voor geneeskunde kreeg.

7. In haar eigen zoektocht kwam Edwards zo rond het 10e jaar dat ze er mee bezig was de onderzoekingen van Sperry onder ogen

Opeens was daar het ‘Aha-moment’: toen ze de onderzoekingen van Sperry en zijn team las en hun conclusies; ze begreep plotseling dat je om te kunnen tekenen gebruik moet leren maken van de zienswijze, de intelligentie van de rechterkant van de hersenen!

Want dit is wat Sperry zijn conclusie was en waar hij de Nobelprijs mee verdiende, Elke hersenhelft – de linker- én de rechter:

  • is even intelligent
  • kan even complex denken
  • werkt even ingenieus, maar TOTAAL ANDERS!

8. Dat was het antwoord waar Edwards nu al zolang naar zocht. Nu begreep ze het!

Om te kunnen tekenen, moet je overschakelen naar de intelligentie van de rechterkant van de hersenen.

9. De oude meesters wisten dit intuitief.

Het is Michelangelo die aan een collega schrijft: ‘Als ik praat, wil het werk minder vlotten.’ Wat hij eigenlijk schrijft is: ‘Als ik mijn linkerhersenhelft activeer (door taal te gebruiken) kan ik geen goed gebruik maken van mijn rechterhersenhelft (tekenen/schilderen)

10. Het is een immense ontdekking die Edwards heeft gedaan en die heeft bijgedragen aan een veranderend denken in onze met name westerse samenleving

Leer Tekenen in Company

De rightbrain zakelijke workshop

11. Na haar ontdekking ging Edwards nog verder

De oude meesters hadden ‘maniertjes’ gevonden waarvan we nu zeggen: ‘hiermee schakelden ze de bemoeienis van de linkerkant van hun hersenen tijdens hun werk uit.’ Met al deze kennis van de oude meesters ontwikkelde Edwards een tekenmethode waarbij je stap voor stap de bemoeienis van de linkerkant van de hersenen bij het tekenproces uitschakelt.

Bij elke stap die je doet, gaat je tekenvermogen vooruit, omdat nu de rechterhersenhelft het voortouw kan nemen en deze kan (zonder veel moeite) tekenen. Dat is haar kracht en dat is de kracht van de tekenmethode waarop de lessen Leer Tekenen van Sophia Academie voor Creatieve Ontwikkeling zijn gebaseerd.

Hoe zit dat nu met die hersenhelften en kunnen tekenen?

Kijk eens naar de afbeelding met woorden en kleuren en noem de kleuren (NIET de woorden!) Wat gebeurt er?

Zeg je bij GEEL ‘geel’ of zeg je (wat het juiste antwoord op de vraag is) ‘groen?’ Jouw linkerkant van de hersenen wil het woord zeggen ‘geel’ (want dat staat er) en je rechter hersenhelft wil de kleur zeggen: ‘groen.’  Dit laat al zien, dat jouw beide hersenhelften een eigen agenda hebben.

De functies van de linkerkant- en de rechterkant van de hersenen

  • Links

    Rationeel
    Rekenen
    Taal
    Logisch denken
    Controle
    Logisch
    Analytisch
    Orde en patronen
    Stap voor stap
    Spraak
    Tijdsbesef
    Gericht op detail
    Feitelijk

  • Rechts

    Gevoel
    Fantasie
    Non-verbaal
    Creatief denken
    Legt verbanden
    Intuïtief
    Avontuurlijk
    Beelden zien
    Simultaan
    Ruimtelijk waarnemen
    Kent geen tijd
    Ziet het grote geheel
    Geloven

Je ziet al hoe beide delen van de hersenen bekwaamheden kennen. Het is pas in de puberteit dat deze verdeling tussen links en rechts plaatsvindt. We noemen dat ‘lateralisatie.’ De taken zijn dan verdeeld en alles wat de rechterhersenhelft betreft zit dan in dat deel van de hersenen en de linkerkant heeft haar eigen eigenaardigheden.

Als we naar de tekeningen van kinderen kijken, zien we dat het jonge kind zich ontwikkelt van wat we in de tekentaal koppoters noemen naar een tekening met veel detail in de puberteit.

Wat is er in die tijd van ontwikkeling gebeurt? Het jonge kind pakt een potlood en begint te krassen. Het plezier van de (vaak ronde) beweging met het potlood en de lijnen die verschijnen. De papa en mama (de volwassene) vraagt dan: ‘En wat is het?’ waarna het kind een verklaring geeft. Het is ‘mama’ of ‘papa’ of de hond.

Dan gebeurt er iets bijzonders. Ieder kind maakt op een gegeven moment een artistieke ontdekking: ‘Hé, wat ik zie kan ik door middel van een symbool weergeven.’ Dat is een enorme sprong in hun ontwikkeling. Vanaf dat moment zie je hoe kinderen een eigen arsenaal aan symbolen ontwikkelen die vaak jarenlang stand houdt.

Het zijn geen echte handen die ze tekenen: het zijn symbolen. Het zijn geen echte auto’s, huizen, fietsen, vogels die ze tekenen: het zijn symbolen.

Rechter hersenhelft

Deze symbolen vinden een plek in hun hersenen en zo rond de puberteit als alle eigenschappen in of de linkerkant van de hersenen komen of in de rechterkant, gaan deze tekensymbolen naar waar alle andere symbolen zitten: naar de linkerkant van de hersenen. Mensen die niet geoefend zijn in het tekenen, tekenen eigenlijk met de verkeerde kant van hun hersenen.

Heel simpel gezegd: als ze een boom willen tekenen, benoemen ze bewust of onbewust het voorwerp dat ze willen tekenen (hier boom) met een naam (taal) en op dat moment is de linkerkant van hun hersenen geactiveerd. Taal is ook een symbool. Immers, wij zeggen boom, een Engelsman zegt tree en een rus zegt дерево. We bedoelen hiermee allemaal hetzelfde, namelijk boom. Taal en tekensymbolen zijn met elkaar verbonden en wie niet heeft geleerd om tijdens het tekenen over te schakelen naar de zienswijze van de rechterhersenhelft gebruikt voornamelijk symbolen bij het tekenen.

Omdat deze tekensymbolen tijdens de kindertijd zijn ontwikkeld, zijn ze meestentijds heel kinderlijk en karikaturaal. Ze hebben vaak weinig van doen met de werkelijkheid die de tekenaar wil weergeven en terecht is men dan meestal heel ontevreden met het resultaat. Wie leert overschakelen naar de waarnemingsvermogens van de rechter hersenhelft leert ‘echt kijken.’  Waardoor én de symbolen niet langer een plek krijgen in het eigen werk én – waar het uiteindelijke om gaat’ ; het eigen handschrift tot leven komt.

Inschrijven

Schrijf je in voor Leer Tekenen

Leer Tekenen

Bekijk de inhoud van de workshop

Home

Terug naar de homepage

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

SOPHIA

Academie voor Creatieve Ontwikkeling

Eendrachtpark 33
1402 RK Bussum
06 266 652 06
info@leertekenen.nl

KVK. 32146051
BTW: NL001323038B63

Algemene voorwaarden
Privacy Policy

Links

Portfolio Marianne Snoek
Relax with Classics (muziek)
Retouren
Klachtenregeling

Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen


custom packaging

© Copyright Sophia Academie voor Creatieve Ontwikkeling
Scroll naar bovenzijde
Lees even onze privacy verklaring. Als u deze melding wegklikt nemen we aan dat u daarmee akkoord gaat Accepteren Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN
×

 

Hi creatieveling,

Ik help je graag verder! Stel hier je vraag...

Marianne  Snoek
Marianne Snoek
× Hoe kan ik je helpen?