De juiste hersenhelft activeren is hét geheim van leren tekenen. Wil jij ook weten hoe het zit met de hersenhelften? Marianne Snoek neemt je mee!
Het was tijdens de wereldwijde corona lockdown, dat iemand de tijd vond om te onderzoeken welke boeken wereldwijd voor kunstenaars het meeste hebben betekend.
Het boek Tekenen kun je leren van Betty Edwards stond op nummer 2.
Miljoenen mensen wereldwijd hebben door te leren waarnemen met het rechterbrein goed naar de realiteit leren tekenen.
En met ‘goed’ bedoel ik echt goed!
Door te leren tekenen met het rechterbrein:
Het leuk is dat met deze manier van tekenen (kijken) het goede perspectief automatische getekend wordt. Je gaat gewoon anders kijken.
Wie goed naar de realiteit wil leren tekenen, moet anders leren kijken.
Hoe anders?
Met het rechterbrein.
We bezitten allemaal een linker-en een rechterbrein.
Rationeel
Geordend
Wilt controle
Details
Cijfers en taal
Denkt in beelden
Emoties
Intuïtie
Denkt Creatief
Muziek en kunst
(Terwijl het denkt, dat het dit wel kan!)
Het sleutelwoord in dit alles is SYMBOLEN.
Wat zijn dat symbolen?
Symbolen zijn een manier van communiceren waarbij we iets wat ingewikkeld is op een heel eenvoudige wijze overbrengen.
Denk maar eens aan:
Het bijzondere is, dat elke kind zich min of meer volgens eenzelfde patroon ontwikkelt.
Het kind pakt een potlood waarmee het (vaak tot grote) vreugde strepen en krassen maakt.
Het kindje ziet een lijf (van de vader of moeder) met van alles wat beweegt.
Je ziet dat het in haar tekening tekensymbolen gaat gebruiken!
Maar, het blijven symbolen
Het is (vaak) niet de échte werkelijkheid die in de tekening te zien is.
Het zijn tekensymbolen
Alle symbolen* gaan naar het linkerbrein.
*taal en tijd zijn ook symbolen
Nu ontstaan er problemen bij het tekenen.
Tenminste, als het linkerbrein dominant is.
Wat gezien de manier waarop wij in het westen kinderen opvoeden bij heel veel mensen het geval is.
Je wilt iets gaan tekenen. Laten we zeggen, dat je een bloem wilt tekenen.
Zonder dat je je ervan bewust bent, zeg je bij jezelf, dat je een ‘bloem’ gaat tekenen. Doordat je taal gebruikt, activeer je het linkerbrein.
Omdat dit deel van jouw hersenen voornamelijk in symbolen denkt, komt het met het symbool ‘bloem’ aanzetten: variaties op ‘een rondje met andere rondjes (blaadjes) erom heen.
Alhoewel het op een bloem ‘lijkt’, is het waarschijnlijk niet de bloem die je wilde tekenen! De werkelijkheid is veel grootser, boeiender, met meer variaties dan het symbool voor bloem waar het linkerbrein mee aan komt zetten.
De enige manier waarop je kunt tekenen wat je écht ziet, is om het linkerbrein in ruststand te zetten. Dan kan het ook niet met alle symbolen die het klaar heeft liggen, komen aanzetten en kun je zien wat er écht te zien is. Dat is het moment waarop je kunt tekenen! Want tekenen gaat om zien! Om te zien wat er werkelijk is. En dat kan alleen als het linkerbrein zich NIET bemoeit met het tekenproces. Oftewel in ruststand komt.
Door te leren tekenen met het rechterbrein – en eigenlijk moeten we zeggen: door te leren waarnemen met het rechterbrein – ga je leren hoe je dit linkerbrein tijdens het tekenen in ruststand gaat zetten. Dat doen we o.a. door gebruik te maken van oefeningen die het linkerbrein niet kan of waar het een grote hekel aan heeft. Probeer deze oefening maar eens uit:
Dan gaat het in ruststand en het rechterbrein neemt het over. Dit deel van onze hersenen houdt van alles wat met waarnemen te maken heeft. Voor het rechterbrein:
Er gaat een wereld voor je open. Letterlijk.
In het boek Tekenen (met het rechterbrein) leer je stap voor stap hoe je het linkerbrein in ruststand kunt zetten en bij elke stap die je doet, ga je al beter tekenen. Heb je het hele boek doorgewerkt, dan kun je alles tekenen wat je ziet! Daar worden mensen blij van!
Het idee over de verdeling van taken tussen het linker- en rechter brein is niet alleen een idee dat door mensen verzonnen is - het wordt ondersteund door wetenschappelijk bewijs.
Wil je weten welke kant van je brein, links of rechts, meer dominant is en in hoeverre? ……
De Amerikaanse neuropsycholoog Roger Sperry won in 1981 de Nobelprijs voor Fysiologie en Geneeskunde voor zijn werk in het hersenonderzoek.
… altijd leuk zo’n testje!
Een interessante studie bevestigt dat creativiteit afhankelijk is van de samenwerking tussen beide hersenhelften. Hoewel de rechterhersenhelft vaak wordt geassocieerd met creatieve en intuïtieve processen, benadrukt de linkerhersenhelft analytische en gedetailleerde verwerking, wat ook essentieel is voor creatief denken. Deze dynamische interactie stelt mensen in staat om innovatieve en bruikbare ideeën te genereren door verschillende concepten te combineren.
De rechterhersenhelft is cruciaal voor creativiteit."
Betty Edwards stelt dat de rechterhersenhelft cruciaal is voor creativiteit en dat traditionele onderwijspraktijken vaak de linkerhersenhelft overbenadrukken, wat creativiteit kan belemmeren. Ze betoogt dat door technieken te gebruiken die de rechterhersenhelft stimuleren, mensen hun creatieve vaardigheden aanzienlijk kunnen verbeteren. Edwards' werk heeft veel bijgedragen aan de populaire opvatting dat creativiteit voornamelijk in de rechterhersenhelft huist, hoewel wetenschappelijk onderzoek nu wijst op de noodzaak van een gebalanceerde inzet van beide hersenhelften voor optimaal creatief denken.
Bron: academic.oup.com
Misschien heb je er altijd van gedroomd om goed naar de werkelijkheid te kunnen tekenen.
Ontdek hoe je jouw droom om goed te kunnen tekenen kunt waarmaken door je linkerbrein ‘in ruststand’ te zetten en ruimte te scheppen voor de creativiteit van je rechterbrein.
Het boek bestaat uit 288 pagina’s die je stap-voor-stap meenemen in de methode waarbij je leert hoe je moet waarnemen met het rechterbrein. Bij elke stap die je doet, ga je al beter tekenen.
In dit boek vind je een methode d.w.z. een methodisch aanpak om te leren tekenen. Zie het als leren dansen. Eerst leer je de stappen die je moet maken. Dat gaat allemaal in het begin stroef. Je moet er voortdurend bij nadenken. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Als je volhoudt en vaak oefent, komt er een moment waarop je zonder enig nadenken ‘danst!’.